domningar - MS?
Hej, vore jättetacksam om någon vänlig ville hjälpa mig att svara på frågor.
Hur får man reda på om man har MS? Genom ett enkelt blodprov? eller hur gör dom? Kan dom kolla det på vårdcentralen bara eller måste man till sjukhus?
Har fått plötsliga domningar utför hela båda benen(mest insidan) + fötterna. Det började plötsligt måndag annandag påsk och har varit konstant sedan dess, varken bättre el sämre. Jag kan gå men det känns väldigt konstigt under fötterna. Fast jag går på en slät yta känns det ojämt, som att gå på moln om ni förstår. När man stryker en hand mot benen känns det som om man har ett tjockt tyg emellan fast man rör direkt på huden
Kan detta vara MS? Kan det komma så plötsligt?
Jag är kvinna 33 år äter inga mediciner

Jag har ingen aning hur man diagnostiserar, men för min morbror blev han under flera års tid hemskickad och fick veta att han var frisk och inbillade sig från vårdcentralen, så be om en remiss till en neurolog för de är dem som ska utreda och inte nån allmännläkare.
MS kan yttra sig på olika sätt beroende på var i nervsystemet det sätter sig, om jag förstått det rätt. Det kan dock lika gärna vara något annat så ta inte ut något i förskott och försök att inte oroa dig! Se till att komma till en neurolog som för göra en undersökning och bedömning. Sök upp vårdcentralen så snart som möjligt så slipper du förhoppningvis vänta till hösten innan du får träffa en neurolog (allt går på lågvarv under sommaren).
Kanske kan du till och med kontakta den enheten på sjukhuset själv utan remiss?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Hej , kolla också om du möjligtvis kan ha någon nerv i ryggen i kläm, det kan ge liknande problem.
Första steget är alltid att kontakta vårdcentralen. Troligen kommer de göra en första bedömning och sedan skicka dig vidare till neurolog (MS-misstanke) eller ortoped (nerv i kläm-misstanke). Eller så bokar de in lite undersökningar (slätröntgen av rygg, MRT/DT hjärna) och beroende på vad de visar skickar dig vidare.
MS diagnostiseras av en samlad bild av lumbalpunktion, undersökningar av hjärnan och din sjukdomsberättelse. Så tyvärr finns det inget blodprov som visar på MS. Däremot kan de ta blodprover för att utesluta till exempel neuroborrelios.
Med vänliga hälsningar
Chess
För min del gick det rekordsnabbt med vård och diagnos. Jag har haft lite problem med det ena och det andra och gick till en privat sjukgymnast. Hon tyckte att jag gick underligt och frågade lite om hur jag kände mig för övrigt.
Jag berättade lite om hur jag kände mig. Då sade hon att jag skulle gå till läkare.
Jag beställde tid hos Carema (privatvård). Läkaren där lyssnade och undersökte, sedan sade hon att hon skulle remitera mig till neurologen.
När jag väl kom dit undersöktes jag igen och blev remitterad till magnet röntgen.
Efter att varit där så kallade neurologen igen, då hamnade jag hos överläkaren. Hon undersökte mig igen och talade lite med mig om mina problem. Han sade att hon misstänkte MS utifrån magnetröntgenbilderna och att hon skulle ta prov på ryggmärgsvätskan. hon gjorde så och detta prov tydde även det på MS.
Allt gick på ca 6 månader.
Allt detta hände här i Lund
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Min sambo fick detta problem med sitt ben att det domnar och känns konstant som lite myrkryp eller sockerdricka. Detta behandlar han med epelepsimedecin men det har med hans MS att göra. För att fastställa MS måste man ta ett ryggmärgsprov men kontakta en neuvrolog på ett sjukhus angående dina problem. Har du några andra symptom?
Tja… För min del är det som så här.
Domningar, kramper, smärtor i framförallt benen och bålen, problem med talet, problem med blåsan, vinglig gång, svår trötthet och kraftlöshet, plötsliga och skrämmande ögonmigrän… listan kan göras lång.
Detta är bara en del av problemen. De har funnits i flera år innan jag hamnade hos doktorn. Ett problem med MS är att sjukan är så lömsk och långsamt tilltagande. I min ålder (54) är det lätt att ta symptomen för "naturligt åldrande".
Men som sagt jag har gått igenom både ryggmärgsprov och magnetröntgen de visade sak samma.
Vad är MS ?
Nu har jag fått problem med domningar och nervsmärtor i bland annat ena benet. De har gjort MR av hela ryggraden som såg bra ut, blir intressant att se hur vi ska gå vidare nu. Blir övertagen från ortopeden till neurologen och när jag pratade med denne så sa han att det blir bland annat lumbal punktion. Lite läskigt är det allt…
Med vänliga hälsningar
Chess
Lumbal punktion, det var inte så läskigt, läkaren lokalbedövade först. Den stack hon nålen i ryggen, först kom hon lite fel, det kändes mycket konstigt och mysko i vänster lår. Hon drog då ut nålen igen och då kom hon rätt. Jag tappades på lite vätska, sedan fick jag ligga och vila mig i ca 15 minuter, sen travade jag hem.

MR är nästan värre.

#9 Sambon har samma problem faktiskt men han äter Lyrica mot det som igentligen är epelepsi medecin ;)
#11 Lyrica verkar vara bra mot det mesta
Jag äter morfintabletter sålänge, eftersom jag har en komplicerande sjukdom i grunden är vi väldigt försiktiga med vilka mediciner vi vågar att prova, reagerar starkt på många.
Med vänliga hälsningar
Chess

#12 okej sålänge det finns något som hjälper iaf ;)