Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukvårdsamhälle
Läst 3008 ggr
Chestnut
1

Lumbal punktion

Jag ska genomgå bland annat en lumbal punktion i en neurologisk utredning efter att ha fått flera knepiga symptom. Domningar, nervsmärtor osv. Någon som har gjort detta och kan berätta lite?

Hur känns det egentligen?

Med vänliga hälsningar
Chess

BabyDragon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gjorde en i Januari, var jätterädd inför den då jag är rädd för nålar. jag blev inlaggd då för utredningen och fick vänta en dag extra och mådde så dåligt att jag bara ville få det överstökat till slut. Det var inte riktigt så hemskt som jag hade fantiserat ihop.

Fick ligga på sidan, ibland får man sitta upp men då de skulle göra en tryckmätning också var jag tvungen att ligga ned. Fick kuta med ryggen så mycket som möjligt. Läkaren jag hade var mycket duktig och pratade hela tiden. De tvättade av området, ritade lite och tryckte en massa för att hitta något bra ställe, de stack lite högre upp än vad jag förväntat mig. Två gånger träffade hon kotor, det var obehagligt men gjorde inte jätteont. Sen hittade hon rätt och när den väl satt så kändes det bara när jag andades in, nålen kom åt nerven för ena benet då som började fladdra lite, var lite roligt :)

Det gick snabbt att fylla rören men det beror lite på vilken storlek på nålen och hur bra de träffar. Var inte rädd efteråt av att det gjör ont vid insticksstället. Kände av det ett par veckor efteråt som om att disken var förminskad eller nått. men det ger sig tillslut. jag behövde inte ligga kvar efteråt men rekommenderar det ändå för att smälta upplevelsen.

Hoppas att det går bra för dig vännen. Många kramar och hoppas det hjälpte lite. P.s. en av sköterskorna var vid mitt huvud och höll mig i handen, det var guld värt :)

BabyDragon
0

Jo just det man kan få en elak huvudvärk efteråt av att trycket i huvudet blivit sänkt. Ha gärna coca cola till hands för det hjälper faktiskt :) Sockret och koffeinet som har någon verkan på det.

Chestnut
0

Tack för tipsen! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Farwuq
0

Det var inga problem när jag genomgick lumbal punktion i mars i år.

Jag var hos läkaren på besök och hon hade precis talat om min MR någon vecka tidigare. Hon sade då att hon skulle skriva ut en remiss till LP, men sen ändrade hon sig och sade… vänta det finns ju personal där idag, kom med mig.

Vi gick in i ett litet rum där väntade en sjuksköterska. De bad mig att sitta på en brits och hiva upp skjortan och böja mig framåt. De joxade lite, kanske ritade läkaren, och sedan bedövade hon lokalt där hon skulle sticka. Det var inga större problem. Hon frågade hur det kändes, då sade jag att det kändes konstigt i vänster lår. Då stack hon om och kom då rätt, tappade lite vätska i några rör, sen fick jag vila en stund innan jag gick tillbaks till jobbet.

Som sagt, inget att oroa sig för.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
0

Jag har gjort otaliga LP och brukar tillhöra dem som får ökad huvudvärk efteråt. Massa kaffe brukar hjälpa.

Själva ingrepppet tycker inte jag känns något speciellt. Två gånger har jag varit med om att de lyckats komma åt någon "nerv" så att det liksom riste ner i benen men annars så har det alltid gått bra.

För några år sedan var det viktigt  att man skulle ligga plant minst en timma efteråt men det gäller inte längreObestämd Sist fick jag gå hem direkt.

/Maria

Farwuq
0

Jag låg i kanske i en kvart - tjugo minuter och vilade. Jag slapp huvudvärk.

Obestämd

Maria
0

#6 Skönt att du slapp värken.

På mitt jobb där vi utför LP (i forskningssyfte) så vilar "patienterna" cirka en halvtimme så där har man gjort ett slags mittemellanbedömning.

/Maria

Farwuq
0

Kan det bero på hur mycket vätska som tappas?

Maria
0

#8 Jag vet faktiskt inte men logiskt sett borde det ju påverka trycket eller undertrycket som blir.

Kroppen lär i alla fall korrigera detta ganska snabbt har jag läst.

/Maria

Farwuq
0

Jupp, det blir snabbt ny vätska i hålrummen där uppe.

Tungan ute

IaMiaMaria
0

Jag gjorde min för första gången igår och det var inte roligt =( problemet var ju att de inte hittade rätt, så de höll på i en timme och med fem nålar, men till slut så =) och då det väl var på plats så var det pice of cake =)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Farwuq
0

Urk, det låter inte kul.

Rynkar på näsan

[sakring]
0

Första gången jag gjorde en LP var 1984 och fick ligga platt på rygg i en timme efter det. Nu senast var 2008 och då behövde jag inte ligga öht det var bara att sitta i hopkrupen när den togs och ingen huvudvärk.

BabyDragon
0

Jag hade huvudvärk i 2 veckor efteråt. Jag låg ca 10 minuter efter men det var mest för att jag är så nålrädd och kände mig lite svimfärdig efter ingreppet :) Fegis som man e.

IaMiaMaria
0

Jag låg också ganska länge efteråt, säker 45 minuter. fick kaffe och surrade med den trevliga personalen, men det var nog lite så också att eftersom det blev obehagligt för mig så ville dem att jag skulle ligga och vila så att jag inte skulle tuppa av på vägen hem och dte var skönt att få vila lite.

//Maria

Maria
0

#13 Det här med att ligga eller sitta när LP utförs beror för det mesta på läkaren och vilken metod som han/hon föredrar.

/Maria

IaMiaMaria
0

Ska man göra en tryckmätning så måste man alltid ligga för att det inte ska bli fel värde, annars har det ingen betydelse. Men de som gjorde på mig sa att det var mycket enklare att utför LP i sittandes då kotorna särar på sig mera då, då det är lättare att böja sig frammåt än att kuta ut med ryggen. Men som du säger bumbleboo så tycker läkarna olika =)

//Maria

Maria
0

#17 Jo du har rätt.Glad Ska man mäta trycket så ska man helst ligga.

/Maria

BabyDragon
0

Jippi, då ska jag få göra en ny LP snart……. uscha

BabyDragon
0

LP dags imorgon. Huvva, vill inte men de ska bli skönt när det är över.

Farwuq
0

Det är ingen fara, jag överlevde.

Flört

BabyDragon
0

Jo jag med förra (första) gången Men har sån nålfobi :S

Chestnut
0

#22 Hoppas att det går bra!

Med vänliga hälsningar
Chess

BabyDragon
0

5 stick blev det! Men trycket e fortfarande för högt så det ska bli operation om några månader :( blir en shunt,

Farwuq
0

5 stick?!
Det var mycket.

Förvånad

Maria
0

#24 Antar att du lider av huvudvärk med ditt höga tryck så det blir väl skönt att få en shunt även om det är en operation.

/Maria

BabyDragon
0

jo, de e nog skönt när de e över. men ser ju inte jättemycket fram mot operationen. första gången jag blir sövd.