Skuggfolket iFokus

Skuggfolket

Etikettersjukdomtrauma
Läst 6686 ggr
FerretCrow
0

MS PANIK!!!

Som några här vet fick min sambo diagnosen MS för ca 4 år sedan och det kom som ett slag i ansiktet.

Den senaste tiden har han blivigt sämre och det är otroligt jobbigt.

För 1 vecka sedan fick min älskade kusin samma diagnos och han har även kraftig epelepsi och blir värre och värre =(

Nu ringde min mamma och har varit hos läkare och dom misstänker MS på även henne….

Jag vet inte längre vad jag känner, Jag är bara tom känns det som.

Kusinen är på mammas sida så tankarna på ärftlighet har startat rejält nu…

Fick veta av en läkare att det var 2% chans att det var ärftligt.

Medans mammas läkare sa att det var mycket vanligare.

Så nu går tankarna i att om jag har det i mina gener och sambon har MS, vad händer då med våran gemensamma son på 3 år.

Vet ej vad jag vill få ut av detta som jag skriver men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Kan även notera att dom utreder MS på min sambos kusin.

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

MS är inte ärftligt i generationer utan det är vanligt att syskon till en MS-sjuk också kan få sjukdomen eller vanligare än att någon annan ska få den. Det betyder i klartext att risken för att ditt barn ska få MS inte är större än att någon annan som du inte är släkt med ska få MS.

FerretCrow
0

#1 Nej ärftligt är det med gener 2-4% har flera olika läkare berättat för mig och det står på hemsidor om MS

[sakring]
0

Kan du ge en länk till detta så kan jag läsa. Jag har nämligen ingen förälder eller någon annan i släkten som har MS förutom att min syster hade det och när jag insjuknade så fick vi veta att det just var syskon till MS-sjuka som löpte en större risk att insjukna.

Jag känner även andra med MS men där inte vare sig något syskon eller barn till Ms-sjuk har drabbats.

FerretCrow
0

#3 Man kan ju få MS utan att någon i släkten bär på det. men med e eller två föräldrar som bär det i generna är det chans för det

FerretCrow
0

Av alla patienter med MS har 15 – 20 % en nära släkting (föräldrar, syskon, barn) som har sjukdomen.  från http://www.multipelskleros.nu/

mer finner du här http://doktorn.com/story.asp?storyID=2460&gclid=CNWBlLS0vqsCFQTwzAodXTkqtA

Googla så finner du ännu mer. du finner sidor där du kan läsa om generation där folk ärft det efter varandra i flera led.

FerretCrow
0

Den sista länken är publicerad 2011-09-01. frågan är ju lite när du och din syster fick diagnosen? Forskningen om MS går frammåt hela tiden.

[sakring]
0

Hej och tack för länkarna de var intressanta. Det står att 2 av 100 riskerar att få MS om någon förälder har det det är 2% inte 15-20 %.

Min syster insjuknade under slutet av 70-talet och behandlingen var 0 kan jag säga. När jag insjuknade 1984 så fick jag ACTH för att öka min egen kortisonproduktion.

Min egen sjukdom har varit betydligt beskedligae än min systers var. Jag fick ett skov 1984 och sedan fick jag inga  fler innan 2008, men så har jag haft ett 2009 0ch 2011 med synnervsinflammation där jag fått kortison intravenöst.

Det finns en målare och två tandsköterskor som fått MS klassat som yrekssjukdom så nog finns det mer än en anledning till sjukdomen. Jag skulle mer vilja kalla den en sjukdomsbild än en sjukdom.

Ledsen att jag inte svarat innan men jag har haft semester och försöker hinna i kapp här.

FerretCrow
0

#3 det jag skrev om 15-20% är sitat från en av sidorna ifall båda föräldrarna bär på MS gen. det är okej att svaret tog tid Flört

Hur utvecklades din synnervsinflammation?

[sakring]
0

Den gick tillbaka bägge gångerna jag hade det. Tack och lov kan jag säga då jag redan ser dåligt pga andra orsaker.

FerretCrow
0

#9 Vad härligt. Sambon får ta kortisonspruta i ögat en gång per år pågrund av inflamation i näthinnan =(

[sakring]
0

Det är en näthinneinflammation som gör att jag ser dåligt. Den hann att läka ut innan jag fick behandling, jag var 14 år gammal och började se dåligt vilket vi gör i släkten så min Mor skickade mig till skolsköterskan som sände mig till skolläkaren som sände mig till ögon med 3 månaders väntetid. Så jag har ett ärr mitt i synfältet på det ögat som jag såg mest med.

FerretCrow
0

#11 Oj… Ja min kille tyckte först att han bara hade som ett skräp i ögat men efter några dagar gav det fortfranade inte med sig och till VC sedan sjukhuset där han fick svettsa 2 hål i näthinnan och det var då dom började misstänka MS och ta prover. Ögat behandlade dom med starkakortisontabletter men efter några år blev det att börja med spruta direkt i ögat då det var mer hälsosamt.

Farwuq
0

Hos mig har större delen av mitt färgseende försvunnit.

Rynkar på näsan

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[postmortum91]
0

Jag känner en tjej på 25 som fick diagnosen ms för ett år sedan, hennes mamma har dött i ms så jag tror det tyvärr kan vara ärftligt

Farwuq
0

Det är fullt möjligt att det är så. Men jag har ingen släkting, vad jag vet, som haft MS. Min mor dog i ALS, men det är inte samma sak.

FerretCrow
0

#14 japp att det kan vara ärftligt är redan klart men oklart hur vanligt det är i %

Farwuq
0

Undras om det kan hoppa över flera generationer?

[sakring]
0

MS är inte ärftligt mellan barn och föräldrar så vitt jag vet. Däremot så är det vanligt att mer än ett sykon får det. Både jag och min syster drabbades.

Farwuq
0

Inget av mina fem syskon har MS.

FerretCrow
0

ja det är ärftligt direkt från förälder till barn men kan även hoppa över generationer och på så vis ligga latent i generationer

[sakring]
0

Nej det är väl skönt det. Men jag har fått lära mig att det inte är ovanligt att MS drabbar mer än ett syskon. Detta av en läkare som föreläser om det som heter Magnhild Sandberg. Hon är fömodligen pensionär numera. Jag fick veta det då jag var nysjuk 1984.

FerretCrow
0

#21 jo men forskningen har ju kommit långt sedan -84 =)

[sakring]
0

Personligen så tror jag inte på att MS är en sjukdom utan flera då det kan ha så många förlopp beroende på indivd. Min syster insjuknade och blev rörelsehindrad på mindre än 4 år och dog 6 år efter diagnosen. Själv lever jag sedan 1984 med diagnosen och har haft 4 skov ,varav 3, 2008,2009 och 2010.

Men jag är inte rörelsehindrad på något sätt. Lite  tröttare och jag har värk. Men det kan jag ta  medicin emot.

Dessutom så tror jag att det kan vara några miljsögilfter inblande i några fall av MS då det är betydligt vanligare på våra breddgrader än vad det är i Sydeuropa.

Farwuq
1

Då är du lite som mig. Jag var kass i år, men man som jag är så gick jag inte till läkaren förrän jag tvingades.

Flört

Diagnos fick jag 2010, läkaren sade primär progressiv MS.
Jag har en del värk, är ganska trött, har lite problem med mage och blåsa och vinglar lite när jag går, men det är inte värre än som så.

Jag tror också på gifterna. Är man på något sätt försvagad genetisk, så tror jag att miljön är avgörande.

FerretCrow
0

#23 det finns ju olika former av MS sedan klarar vissa att stå emot mer än andra och hur man svarar på medicinerna gör ju oxå sitt.